Aviatia militara

APARITIA SI DEZVOLTAREA AVIATIEI MILITARE IN ROMANIA

smfa_small

La 12/24 noiembrie 1859, Prin Înaltul Ordin de Zi nr. 83, al domnitorului Alexandru Ioan Cuza, este înființat Statul Major General. Bazele moderne ale constituirii și consacrării Forțelor Terestre pot fi plasate în timp din cea de-a doua jumătate a secolului al XIX-lea. Aviația militară română a luat ființă în anul 1910 datorită colaborării societății civile cu Ministerul de Război, iar primul avion militar de concepție și construcție românească, proiectat de inginerul aviator Aurel Vlaicu și realizat la Arsenalul Armatei, a zburat la 17 iunie 1910.

 România a fost una dintre primele ţări din lume care a avut o forţă de lupta aeriana, începând cu 1913. În 1912, Forţele Aeriene Române au comandat 10  aeronave Vlaicu I, construite de către Aurel Vlaicu la Bucuresti .

În timpul primului război mondial , România a achizitionat 322 de aeronave din Franţa şi Marea Britanie , inclusiv: Nieuport (tipurile 11, 12, 19, 21, 23, şi 28), Farman de recunoaştere şi bombardament,  aeronave uşoare (tipurile 40 şi 46), şi Breguet – Michelin bombardiere grele. La data de 16 septembrie 1916, un avion militar romanesc, Farman F.40 a doborât o aeronava apartinand  Forţelor Aeriene Imperiale Germane in apropierea oraşului Slobozia , aceasta fiind prima victorie din istoria Forţelor Aeriene Române. Până la sfârşitul primului război mondial, piloţii români au executat  aproximativ 11.000 de ore de zbor şi au luptat in 750 de bătălii aeriene.

În timpul perioadei interbelice ,  Romania  a avut o puternică industrie nationala de aeronave   proiectand şi producand aproape toate tipurile de aeronave militare şi civile. În special, IAR-80 -serie s-a remarcat in timpul celui de al doilea război mondial, fiind utilizat într-un numar semnificativ pe Frontul de Est . 

Aviatia Militara a fost reorganizata într-o perioadă de 18 ani. Peste 2.000 de aeronave militare şi civile au fost construite în România, bazate pe proiecte proprii sau in licenta. Aviaţia militară a folosit avioanele IAR 80 , care au devenit celebre pe frontul de Est, şi bombardiere fabricate de IAR Braşov ca Messerschmitt Bf 109 şi Heinkel 112 , Heinkel He 111 şi bombardiere Junkers 88,  Junkers Ju 87 bombardier in picaj , Junkers Ju 52 de transport.

Atunci când România, aliată cu Germania, a plecat la război împotriva URSS , la 22 iunie 1941, Forţele Aeriene Române a avut 621 avioane, inclusiv autohtonul IAR 80/81 . Aviatia Militara a realizat sute de misiuni, contribuind la eliberarea României si la recucerirea Bucovinei de Nord şi Basarabiei , care au fost ocupate de Uniunea Sovietică un an mai devreme. Până la episodul Odessa , aviatorii militari români au obtinut 661 victorii aeriene. Aviaţia Militara Româna a luptat pe frontul de est până la 22 august 1944, aducând o contribuţie importantă la marile bătălii din Stalingrad , Crimeea , Ucraina şi alte fronturi. Între 1941-1944 aviatorii români au obţinut 2000 de victorii aeriene. Printre cei mai renumiti asi ai aviatiei militare au fost prinţul Constantin Cantacuzino , care a castigat 68 victorii certificate, căpitanul Horia Agarici şi căpitanul Alexandru Şerbănescu , care a doborat 60 avioane inamice.

Incepand cu anul 1948, România adopta sistemul  sovietic si in fortele aeriene. La data de 15 februarie 1949, Comandamentul Aviaţiei a fost restructurat pe baza modelului sovietic. Noi aeronave sovietice, cum ar fi Yakovlev Yak-18 , Polikarpov Po-2 , Lavochkin La-9 , Tupolev Tu-2 , şi Ilyushin Il-10 a intrat in serviciu. Un an mai târziu, 77 Yakovlev Yak-17 şi Yakovlev Yak-23S au intrat în dotarea  fortelor aeriene, iar în 1952, alte 88 de aeronave MiG-15 şi MiG-17 . În 1958, primul avion supersonic MiG-19, a intrat în dotarea aviatiei militare. Trei ani mai târziu, în februarie 1962, au fost importate avioanele MiG-21 , care au reprezentat una dintre cele mai eficiente aeronave de lupta din acea vreme. 

 Incepand cu anul 1974, România a reluat productia proprie de avioane militare de lupta. Avionul subsonic IAR-93  a executat primul zbor la 31 octombrie 1974. Acesta a reprezentat un mare pas înainte, ţinând cont de faptul că a fost  singurul avion reactiv de lupta produs de o alta tara din Pactul de la Varşovia,  decat URSS. 

 În 1962, s-au creat primele subunitati de elicoptere care au fost dotate la inceput cu  Mi-2 şi Mi-4 de productie sovietica. 

 La 14 mai 1981,  nava spatiala sovietica Soyuz-40 a fost lansat de la Baikonur pentru a efectua o misiune comună româno-sovietica de zbor, cu locotenent Dumitru Prunariu şi colonelul Leonid Popov în calitate de comandant la bord.

În anii 80 regimentele 67 si  49 vanatoare-bombardament de la Craiova şi Ianca au fost echipate cu noi aeronave IAR-93 si IAR-99 , care au înlocuit vechile MiG-15 ani şi MiG-17 . În decembrie 1989, la doar câteva zile înainte de revoluţia română împotriva comunismului a început, dotarea aviatiei militare romane cu primele avioane MiG-29.

Link-uri utile
LIVE RADAR TRACKER - Urmareste in timp real harta cu avioanele aflate in zbor. ............................................................................................. Muzeul Aviatiei Romane     Statul Major al Fortelor Aeriene     --------------------- Site-uri filiale ARPIA  
Recomandari pe Facebook
Back to top
Visit Us On Facebook